Monday, May 28, 2018

En dag på slottet




Ni vet dom där gångerna som man måste nypa sig många gånger för att inse att man inte drömmer? Så var hela min helg! 

Det där med att jobba med massa olika saker har sina för och nackdelar. Förra veckan och den gångna helgen var bara fördelar. När jag fick frågan att dekorera för en 1920tals fest började det såklart klia i fingrarna och jag hade direkt en ide vad jag ville göra. Jag kunde se det framför mig och visste att det här blir bra. Ja sen kommer man som alltid till budget, det är lätt att dekorera om man har en stor pot med pengar att göra det med en mindre budget är mycket roligare och en mycket större utmaning. Vansinnigt höga vaser med 100tals strutsfjädrar och blommor i skira pasteller, stora vaser med blommor och fjädrar,pärlor och gräs såg jag framför mig. Jag brukar börja så, tänk stort och sen klura ut hur vi gör så mycket som möjligt utan att ruinera kunden. Här har jag sparat på vaserna tex. Jag har använt vinflaskor som jag sprayat med guldfärg och bundit ett litet band runt. Ihop med ett gäng vaser jag redan hade blev det ett trevligt levande arrangemang. Men med en vinflaska kom jag inte tillräckligt högt upp så att folk kunde se varandra vid bordet så jag fick ta fram min älskade limpistol och limma fjädrarna på bambu pinnar som jag sprayade i guld. Istället för hundra fjädrar fick varje bord fem och jag tycker nog att det löste stämmningen ändå. Sen tyckte jag nog att det blev en härlig effekt när det var högt men man ville fortfarande ha något lägre på borden som man ser när man sitter ner. Det brukar jag lösa med små mini vaser med en eller två blommor i varje , gärna skira saker som man nästan måste ta på för att se att dom är riktiga. Sen tar jag alltid med mig en hink extra blommor för att lösa eventuella ändringar på plats. Det är sällan allt faller på plats exakt och ganska ofta antalet bord ändras. Denna gången gick allt väldigt smidigt faktiskt. Och nu när jag bestämt mig för att använda vinflaskor och mina egna vaser som jag kunde ta hem igen så hade jag en slant kvar till några stora buketter, det är också något jag förespråkar hellre ett par stora arrangemang än massor med små! Och som oftast när jag gör blomster så blir buketterna ganska vilda, jag vill att man skall få känslan av att det bara är ihop plockat och satt i en vas och inte alltför arrangerat. Vilt och härligt. 










När man sen kommer till platsen för festen och undrar om man verkligen har kört rätt, tar ett djupt andetag och kippar lite efter andan och sen bär in blommorna och allt passar så perfekt med färgerna då känns det härligt.   













Som i en film.


Det är inte varje dag man vaknar och öppnar slotts fönstret och ser någon man känner, jag var bara tvungen att ropa - Godmorgon! se pa mig här sitter jag i en blommig klänning och stråhatt i strålande solsken och vinkar... En dag på slottet...


 Jag tror bestämt att jag gillar mitt jobb! 



No comments:

Post a Comment